loading...
پادشاه دانلود
مانی بازدید : 1015 یکشنبه 25 فروردین 1392 نظرات (0)

چند نقد بر فیلم جدید مهرجویی " خوبه که برگشتی" همراه با حرفهای مهرجویی

راهنمای جستجو : خبر - خبرهای داغ - خبرهای حاشیه ای - خبرهای سینما و تلویزیون - اخرین خبرهای سینما و تلویزیون - نقد فیلم خوبه که برگشتی - نقد فیلم جدید داریوش مهرجویی - داریوش مهرجویی و فیلم خوبه که برگشتی ، پادشاه دانلود

داریوش مهرجویی صرف نظر از دیدگاههای مخالفان و موافقانش از کارگردانان صاحب سبک و نظر در سینمای ایران است. در جشنواره فیلم فجر در سال گذشته مهر جویی با فیلم " خوبه که برگشتی " حضور داشت. فیلم جدید مهرجویی نظرات متفاوتی را برانگیخت و خود او هم در باره منتقدان و انتقاد از فیلم تازه اش " خوبه که برگشتی " مصاحبه ای داشته است. چند نقد از فیلم و حرفهای داریوش مهرجویی را در ادامه بخوانید. راستی نظر شما چیست؟



نقد شیما فرزاد منش از فیلم چه خوب که برگشتی

به نقل از مهرخانه

«چه خوب که برگشتی» تنها فیلمی که در ژانر کمدی در سی و یکمین جشنواره ی فیلم فجر اکران شد، پر از نام های اصیل و بزرگ است؛ از کارگردانش «داریوش مهرجویی» که آثاری چون «هامون» و «پری» و «اجاره نشین ها» در کارنامه خود دارد، تا بازیگرانی چون حسن پورشیرازی، رؤیا تیموریان، رضا عطاران، حامد بهداد، مهناز افشار و.. .


اما آنچه مخاطب می بیند، در حد تصورات و انتظاراتش از این کارگردان نیست و به همین دلیل در تمام طول فیلم، منتظر وقوع یک اتفاق است تا مسیر داستان عوض شود و محتوای فیلم کنجکاوی و علاقه وی را بربیانگیزد. اتفاقی که تا پایان فیلم رخ نمی دهد و به حق باید عنوان کرد که اگر نوع بازی و کاراکتر «رضا عطاران» از فیلم حذف شود، تحمل آن دشوار خواهد شد.


داستان فیلم از جایی شروع می شود که فرزاد(جراح دندان پزشک) پس از سال‌ ها به ایران می‌آید، تا دور از مسائل آشفته زندگی ‌اش نفسی تازه کند. ولی ورود او هم زمان است، با پدیدار شدن یک شیء مرموز شبه فضایی و خانم دکتر یاسمین و سنگ ‌های جادویی ‌اش، که در نهایت رفاقت دیرینه فرزاد و کامبیز را که سال هاست در همسایگی هم و در کنار دریا زندگی می‌کنند، به جدالی بیهوده می‌ کشاند.


جدال بیهوده که مسیر اصلی داستان را نیز شکل می دهد، دقیق ترین توصیف برای مضمون اصلی فیلم است. جدالی که ابتدا تنها بر سر یک اتفاق ساده که ناشی از جا به جایی سوءتفاهم برانگیز یک شیء مرموز شبه فضایی است، بین دو دوست با رفاقت 40 ساله رخ می دهد و تبدیل به یک جنجال بزرگ میان دو همسایه قدیمی شده که برای کمیک کردن این جنجال، کارگردان دست به هر نوع خلاقیتی می زند. از طرف دیگر برخلاف آنچه ظاهراً خواست و مقصود اصلی نویسنده بوده، حضور خانم دکتر، چندان هم برای دو مرد(کامبیز و فرزاد) رقابت برانگیز به نظر نمی رسد و اتفاقاً در کلیت داستان(بجز 10 دقیقه پایانی فیلم) این موضوع جایگاهی ندارد و به نظر نمی رسد بخشی از دلیل کشمکش مردان داستان باشد.


اما از همه اینها عجیب تر، حضور همان شیء شبه فضایی و اتفاقات ماورایی و لیزر جادویی خانم دکتر در فیلم است که به راستی مخاطب را سردرگم و تبدیل به علامت سؤال می کند که این آیا بخشی از مجموعه اتفاقات سریال هری پاتر است که در حال تماشایش است؟ در پایان فیلم نیز همان گونه که مشخص نبود جنجال به آن بزرگی چگونه شکل گرفت، ناگهان همه چیز حل می شود و با ازدواج و رفتن خانم دکتر برای ماه عسل، که تا آن لحظه چندان نقش پر رنگی در جدال مردان نداشته، میان دو مرد نیز آشتی و سازش بر قرار می شود و دوباره با هم بر سر بازی شطرنجشان می نشینند.


«چه خوب که برگشتی» روایت انسان های تنهاییست که دور هم جمع شده اند، بدون خانواده و هر یک سرگذشتی دارند که به هیچ وجه خوب به شخصیتشان پرداخته نشده و تنها اشاره ای کوتاه به برخی از آنها می شود. ظاهراً هر کس از خارج آمده، آنجا طلاق گرفته و آمده( حوری یاسمین و فرزاد) و بارها هم اشاراتی به عوض شدن رفتار انسان های از خارج آمده، در طول فیلم می شود. آنهایی هم که اینجا بوده اند، مشخص نیست چه سرگذشتی داشته اند. تنها می دانیم «کامبیز» تا 50 سالگی ازدواج نکرده و تنهاست، اما معلوم نمی شود خاله جان که آن همه بر ازدواج کامبیز تأکید دارد و تشویقش می کند، خودش چرا مجرد است؟ معلوم نیست همسر ملیحه که 2 فرزند هم دارد، کجاست و «نجیب» چرا اداهایی شبیه زنان در می آورد؟ آیا این اداها تنها برای افزودن بر بار کمیک ماجراست؟


گویی کمدی ساختن در ایران، بدون فحاشی کاری ناممکن است؛ چراکه در این فیلم نیز اکثر صحنه های کمیک کار، با الفاظ نامناسب و فحاشی های مکرر همراه می شوند. از سوی دیگر بزرگتر این جمعِ تنها، خاله جان، نه تنها سهمی در بزرگتری کردن و خواباندن آتش دعوا و کمک به حل قضیه ندارد، بلکه خود یک پای جدال و دعواست و در مقابله به مثل و انتقام گیری کم نمی آورد. جالب تر اینکه پای دیگر دعوا نیز دو کودک فیلم هستند؛ شهاب و شاهین اصلی ترین نقششان، خلاقیت برای پیدا کردن راه هایی است برای انتقام گیری از همسایه در میانه دعوا و مادرشان هم به واسطه همین موضوع به آنها افتخار می کند. به هر راهی متوسل شدن برای انتقام گیری و استفاده از هر حربه ای، و همچنین استفاده از کودکان برای فحاشی و دعوا و ضربه زدن به طرف مقابل در فیلم، مسائلی قابل نقد و تأمل هستند.


در نهایت اینکه مشخص نیست بسیاری از وقایع و صحنه ها مانند صحنه چیدن بساط مصرف موادمخدر، برای چه در فیلم آمده اند و کارگردان چه هدفی را از معتاد نشان دادن کامبیز دنبال می کرده است؟ اساساً فیلم تکلیف روشنی در محتوا و فیلمنامه ندارد و کلیت اتفاقاتی که در داستان می افتد، بدون هیچ گونه نقطه فراز و فرود و حس تعلیقی، تنها تأسف مخاطب را بر می انگیزد، برای انتظاری که از آن همه نام داشته است و به همین دلیل بیشتر تراژدی است تا کمدی.


نگاه یزدان سلحشور به فیلم " چه خوب که برگشتی" 

نقل از خبر آنلاین

برای نوشتن درباره یک فیلم آدم نیازمند یک جای دست است مثل اینکه بخواهی صخره‌نوردی کنی. این فقط مختص فیلم‌های خوب نیست مختص فیلم‌های بد هم هست. حتی وقتی جای دست، خوب نباشد یا نیمه باشد یا جایی که باید نباشد، باز متن شما شکل می‌گیرد. متأسفانه فیلم تازه داریوش مهرجویی اصلاً جای دست ندارد.


الان عزا گرفته‌ام که چه بنویسم درباره «چه خوبه که برگشتی»؟ این فیلم حتی به روایت فیلم صامت لورل هاردی که در ابتدای فیلم آن را می‌بینیم یک کمدی بزن بکوب هم نیست یا مثلاً ادای دینی به پلیس‌های کیستون یا هر چه. فیلم، دقیقاً هیچی‌ست. نه! اشتباه نکنید! منظورم این نیست که بازآفرینی هنری «هیچی» باشد مثل کارهای برادران مارکس یا نمایشنامه‌های یونسکو، اصلاً «هیچی» ست. حتی حضور زبانی کلمه «هیچی» نیست دقیقاً این است [ببینید!]: «»


مهرجویی چند سالی‌ست که فیلم بد می‌سازد اما هیچ وقت به این بدی نبوده. یک نفر اگر بتواند فیلمنامه را در این کار به من نشان بدهد من می‌فرستمش به‌‌ همان جزیره مورد نظر وودی آلن در هاوایی که قرار بوده تمام فیلم‌های باب هوپ را در آن دوره کند.


به طور معمول کلاس بالای بازی‌ها در آثار مهرجویی مثال زدنی بود اما در این فیلم، غیر از عطاران که خودش داشت گلیم‌اش را از آب بیرون می‌کشید و شگردهای گذشته را خرج فیلم می‌کرد باقی بازی‌ها ناامیدکننده بود حتی حامد بهداد هم که در فیلم‌های متوسط و با کارگردان‌هایی خیلی کم‌سابقه‌تر بازی‌های درخشانی ارایه داده، در این فیلم بازی متصنعانه و غیرقابل باوری دارد انگار که داریم او را در یک تله‌تئا‌تر می‌بینیم نه در یک فیلم سینمایی. واقعاً جای حیرت است که مهرجویی بزرگ که روزگاری از نابازیگر‌ها هم بازی چشمگیر می‌گرفت در فیلمی که بهترین‌ها در آن حضور دارند تحقیقاً غایب است. انگار پشت دوربین نیست. انگار مثل واپسین آثار دالی که روی بوم سفید امضا می‌کرد و زنش این بوم‌های سفید را با قیمت‌های گزاف به شاگردان یا مجموعه‌داران می‌فروخت، فقط امضاش هست و خودش نیست.


یک موقعی تلویزیون ایران تبلیغ می‌کرد که قرار است بازی تیم منتخب جهان با تیم ملی ما را نمایش بدهد و ما هم ذوق کرده بودیم که چه شود! اما در ‌‌نهایت دیدیم که چند ستاره بازنشسته که به زور می‌توانستند ۲۰ متر بدوند و چربی‌های شکمشان موقع راه رفتن بالا و پایین می‌رفت، جلوی تیم ملی ایران قرار گرفتند. آقای مهرجویی! خوبه که برگشتی… جدی می‌گم! شاید این جوان‌ها دلشان قرص شود که فیلمشان از فیلم شما بهتر است مثل بچه‌ای که در کوچه‌های ریودوژانیرو توپ می‌زند و با دیدن «پله» توی کوچه‌شان، این ستاره نامیرای فوتبال جهان را در این سن و سال دریبل می‌کند با این همه ترجیح می‌دادم کمی هم تمرین داشتید لااقل در حد سن و سالتان.


نگاه هومن داوری به فیلم " چه خوب که برگشتی" 

چه خوبه که برگشتی دقیقاً همان فیلمی است که می‌شود و باید از سازنده‌ی فیلم‌هایی مثل نارنجی‌پوش و آسمان محبوب انتظار داشت. فیلم در ادامه‌ی سیر منطقی آن فیلم‌ها، چنان ایرادهای روایی و ساختاری بزرگ و آشکاری دارد که ردیف کردن‌شان باعث نمی‌شود کسی باهوش به نظر برسد. اما نکته‌ی جالب این‌جاست که درست مثل نارنجی‌پوش که یک لیلا حاتمی خوب داشت که بدون در نظر گرفتن آن‌چه دوروبرش می‌گذشت بازی چشم‌گیرش را به رخ می‌کشید، چه خوبه که برگشتی هم یک رضا عطاران خوب دارد که یک‌تنه کل بار فیلم را به دوش می‌کشد و با شوخی‌هایی که مشخص است فی‌البداهه اجرا کرده، تحمل فیلم را ممکن می‌کند. البته جنس شوخی‌های او تقریباً از جنس همان مکث‌ها و جمله‌های کوتاه تک‌ضربی است که خنده‌های زودگذری را بر لب می‌نشانند و باعث پرفروش و محبوب شدن کمدی‌های او شده است. در ملغمه‌ی بی‌سروسامانی که به نام چه خوبه که برگشتیروبه‌روی‌مان قرار می‌گیرد و با همه‌ی ستاره‌های قدیم و جدیدی که بی‌دلیل جلوی چشمان‌مان رژه می‌روند و کارگردان کهنه‌کاری که به شکلی مستأصل می‌خواهد فیلم درخشانش اجاره‌نشین‌ها را بازآفرینی کند، رضا عطاران بهترین و دوست‌داشتنی‌ترین عنصر فیلم است.

 نشست نقد فیلم " چه خوب که برگشتی" از قول سایت رجا نیوز 

نشست نقد فیلم "چه خوب شد که برگشتی" ساخته داریوش مهرجویی با حضور چند تن از منتقدین در سینما قلهک، محل برگزاری دومین جایزه گفتمان انقلاب اسلامی، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز راهبردی جبهه فکری انقلاب اسلامی، در این نشست، دکتر فرنو مدیر بنیاد فردید،این فیلم را طنزی اجتماعی دانست که از مسائل سیاسی هم غافل نمانده است. او معتقد است باتوجه به نکات طنزی که در فیلم وجود دارد نمی‏توان آن را طنزی فوق العاده دانست بطوریکه نتوانست سطح توقعات از فیلم را براورده کند.
 
این منتقد سینما در ادامه گفت: ماجرای فیلم، ماجرای دو دوست و در اصل دو رقیب سیاسی است که مدام در حال نزاع هستند و این روزها اطرافمان مثال مشابه آن کم نیست.
 
در ادامه این نشست سعید مستغاثی منتقد و پژوهشگر سینما، فیلم را ارزشمند و قابل بحث ندانست و معتقد بود این فیلم به نوعی تحقیر مخاطبین است. وی داریوش مهرجویی را مصداق بارز سینمای شبه روشنفکری دانست و معتقد بود فیلمهای وی تنها دغدغه فکری این کارگردان سینماست.
 
این منتقد سینما فیلم‏های مهرجویی را دارای بن‏‏مایه‏های عرفان‏های نوظهور و وارداتی خواند و تاکید کرد: عرفان هایی که او در فیلم هایش تبلیغ میکند معنویت وارداتی هستند. متاسفانه چنین فیلمی در مسابقه راه داده میشود و فیلم خوبی مثل تنهای تنهای تنها را خارج از مسابقه قرار می دهند. وی کارگردان‏هایی مانند مهرجویی،کیارستمی وکیمیایی را تنها یک نام دانست و امیدوار است با برپایی چنین بحث‏های از دادن سیمرغ به این نوع فیلم‏ها و کارگردان‏ها جلوگیری شود.
 
اسماعیل امینی، نیز از دیگر منتقدین این نشست بود. وی با تاکید بر اهلیت نداشتن خود در سینما  و تنها داشتن تخصص در طنز و ادبیات گفت: از منظر طنز این فیلم به جست و جوی معنا در زندگی انسان امروز پرداخته است. معنایی که این روزها از بین رفته وکارگردان در تلاش است دوباره آن را بسازد. وی در ادامه افزود: تمام چیزهایی که در شخصیت های فیلم باور ایجاد می‏کردند به شکلی از بین می‏رفت و قابل اتکا نبود. یعنی انسان نمی تواند با حمایت از چیزهایی مثل مد، فوتبال، المپیک و... هویت پیدا کند.
 
در پایان نشست دکتر روحانی مدرس دانشگاه فیلم را جنگ میان دکتر و مهندس که از سال 88 به بعد اتفاق افتاده است دانست، جنگی که بامنازعات شروع و باعث دورریختن چیزهای باارزششان شد. این پژوهشگر در پاسخ به این سوال که تفاوت این فیلم با دیگر آثار مهرجویی در چیست گفت: آثار مهرجویی چه سفارشی باشد چه محصول خودش، همیشه خوب از آب در می آیند. او مهرجویی را کارگردانی توانا دانست که با مهارت آن چیزی را که بخواهد می سازد.

و اما خود داریوش مهرجویی  در مصاحبه ای مردم را منتقدان اصلی فیلم های خود میداند

داریوش مهرجویی گفت: مردم منتقدان اصلی آثارم هستند و «چه خوبه که برگشتی» را مردم باید بپسندند.


به گزارش مهر، داریوش مهرجویی با بیان این که معمولا قبل از نمایش فیلم‌هایش این آثار نقدهای مختلفی می‌شود، گفت: همزمان با اکران فیلم‌هایم چه در داخل و چه در فستیوال‌های خارجی با قضاوت های مختلفی مواجه می شوم، قضاوت هایی که به هنگام اکران فیلم و دیدن مجدد معمولا تغییر می‌کند.

 

وی درباره انتقادهای وارده به فیلم‌ «چه خوبه که برگشتی» تازه‌ترین ساخته‌اش که در جشنواره فیلم فجر سال 91 به نمایش درآمد، تصریح کرد: خوشبختانه من برای مردم فیلم می‌سازم و این مردم هستند که همیشه از آثارم استقبال کرده‌اند. بی شک نظرات و انتقادات مردم از هر چیز برای من مهم تر است.

 

و اما از آنجا که فیلم «چه خوبه که برگشتی» به تازگی مجوز اکران گرفته است با علی سرتیپی مدیرعامل شرکت فیلمیران که مسئولیت پخش این فیلم سینمایی «چه خوبه که برگشتی» را برعهده دارد نیز گفتگویی داشته‌ایم. وی گفت: هنوز برنامه‌ریزی دقیقی برای اکران این فیلم سینمایی انجام نشده است اما تلاش خواهیم کرد که آن را در نوبت اکران تابستانی به نمایش درآوریم.

 

«چه خوبه که برگشتی» جدیدترین ساخته داریوش مهرجویی است که در سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر به نمایش درآمد. در این فیلم بازیگرانی چون حامد بهداد، مهناز افشار، رضا عطاران، همایون ارشادی، رویا تیموریان و حسن پورشیرازی حضور دارند.

 

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: فرزاد دندانپزشکی که پس از سال‌ها به ایران می‌آید تا دور از مسائل و آشفتگی زندگی‌اش به آرامش برسد. همزمان با ورود او به کشوریک شی مرموز شبه‌فضایی پدیدار می‌شود و پای خانم دکتر یاسمین و سنگ‌های جادویی‌اش را به ماجرایی باز می‌کند که رفاقت دیرینه فرزاد و کامبیز را که سال‌هاست در همسایگی هم کنار دریا زندگی می‌کنند، به جدالی بیهوده می‌انجامد....


نظر شما چیست؟...



فروش اسپری پنجر گیری خودرو - کلیک کنید-



براي اطلاع از آهنگ ها و مطالب جديد و دريافت مطالب ويژه کاربران، عضو شده وايميل خود را وارد نماييد.

پادشاه دانلود به هيچ عنوان اي ميل تبليغاتي ارسال نميکند و تنها اخرين اهنگ ها و مطالب اپديت شده را اطلاع رساني خواهد کرد


با +1 از پادشاه دانلود حمایت کنید

لطفا براي حمايت از پادشاه دانلود +1 را در صفحه اصلي سايت نيز کليک کنيد . متشکريم



مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
بازدید کننده گرامی با توجه به اپدیت شدن سریع برای اینکه مطلب یا آهنگی رو از دست ندید از صفحات دیگر هم بازدید کنید و لطفا لینک های معیوب را در تماس با ما اطلاع دهید. متشکریم. برای تبادل لینک لطفا از قسمت تبادل لینک اتوماتیک استفاده کنید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 4253
  • کل نظرات : 362
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 1837
  • آی پی امروز : 60
  • آی پی دیروز : 253
  • بازدید امروز : 753
  • باردید دیروز : 1,781
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 753
  • بازدید ماه : 20,192
  • بازدید سال : 185,232
  • بازدید کلی : 19,839,788
  • کدهای اختصاصی
    تعرفه تبلیغات